Communicatie

5 tips voor een succesvol logo-ontwerp

Het logo is van oorsprong een merk. Vroeger werden koeien gebrandmerkt zodat het duidelijk werd van wie de koe was. Later werd dit merk op vele andere manieren gebruikt om de kwaliteit van een product weer te geven. Tegenwoordig wordt een merk(logo) gebruikt om weer te geven wie je als bedrijf bent, waar je voor staat en welke waarde je belangrijk zijn. Een goed logo zorgt voor vertrouwen en straalt de professionaliteit uit.

Bij het ontwikkelen van een logo komen er heel wat vragen op je af door de vele verschillende mogelijkheden. Zoals welke kleuren ga je gebruiken, wat voor lettertype, voor welke vorm kies je, enz. We geven je 5 tips voor het ontwerpen van een succesvol logo.

1. Eenvoud

Houd het simpel. Een druk en rommelig logo heeft geen professionele uitstraling. Enkele van de meest succesvolle logo's zijn de eenvoudigste geweest. Zoals bijvoorbeeld het logo van Shell. Met dikke lijnen zonder veel elementen die voor afleiding zorgen of afbreuk doen aan de boodschap.

2. Origineel

Het laatste wat je wilt van een logo is dat het verward wordt met die van een concurrent. Dus bij het ontwerpen van het logo, is het belangrijk om het origineel te houden. Houd rekening met de kleur, vorm en symboliek. De kleur keuzes in het Google logo is goed herkenbaar, opvallend maar ook origineel.

3. Herkenbaar

Wat hebben de "oranje leeuw" van de ING Bank en de "gebeten appel" van Apple met elkaar gemeen? Ze zijn onvergetelijk. De gemiddelde consument wordt overspoeld met commerciële boodschappen maar
de meest onderscheidende berichten worden door onze hersenen herkend.
Het kiezen van een ontwerp dat zowel onvergetelijk als direct herkenbaar is is de sleutel
tot succes.

4. Authentiek

Hou bij het ontwerpen van het logo rekening met wie je bent als bedrijf, je toegevoegde- en meerwaarde voor je klant. Vraag jezelf af wat je logo zegt over je bedrijf. Benadrukt het de normen en waarde, de kernwaarde. Zo benadrukt de beroemde Nike "Swoosh" snelheid en de voorwaartse beweging.

5. Toepasbaar

Het logo is het gezicht van je bedrijf en dient goed leesbaar te blijven op alle communicatiemiddelen zowel on- als offline. Een effectief logo is in één oogopslag herkenbaar, zowel in kleur als in zwart-wit, en in elk formaat. Een goed logo is goed zichtbaar op een billboard langs de snelweg maar ook als Twitter-avatar.


Dus hou het simpel, zorg voor een duidelijk, onderscheidend en herkenbaar logo waarvan de uitstraling past bij je bedrijf en die op alle verschillende communicatiemiddelen inzetbaar is.