Klantcontact

investeer in je klantrelaties

Het behouden van bestaande klanten is vele malen goedkoper dan het werven van nieuwe klanten. En groeien gaat natuurlijk veel sneller als je naast het werven van nieuwe klanten zorgt dat je je huidige klanten behoudt.
Als je investeert in de relatie met je klant dan zal je je klanten langer behouden. Sterker nog je zult zien dat er zelfs mogelijkheden bestaan meer af te zetten binnen je huidige klantenbestand. Dat vraagt wel een serieuze benadering van de klantrelatie vanuit je bedrijf. Denken vanuit de klant en écht klantvriendelijk en klantgericht zijn. Niet omdat het moet maar omdat je erin gelooft. Dat betekent dat je zorgvuldig omgaat met contactmomenten. Vooral de momenten dat de klant het initiatief neemt. Beschouw klantcontacten als een waardevol marketing kanaal.

GOEDE KLANTCONTACT ZORGT VOOR

  1. Hogere klanttevredenheid
  2. Minder klachten
  3. Meer cross,- deepsell mogelijkheden
  4. Meer nieuwe klanten

Wat kun je het beste doen om te investeren in klantrelaties?

Leer de klant kennen

Kijk welke weg hij aflegt in een aankoopproces, welke informatie heeft hij nodig, in welke fase worden er beslissingen gemaakt?

Luister naar je klant

Sta open voor wensen en behoeftes, kijk wat er in reviews gezegd wordt over je dienst/product, ga de interactie aan, reageer snel bij vragen, geef advies.

Schakel denken in eigenbelang uit

Zet de klant voorop, denk vanuit de behoefte van de klant, vertel wat voor hén het voordeel is, ga voor een gezamenlijk belang.

Bezorg je klanten een ‘wow’-gevoel

Hierbij kan je heel creatief zijn en zaken bedenken als: bloemen of een verjaardagskaartje sturen als ze jarig zijn of een boek opsturen als ze interesse hebben in een bepaald onderwerp.

Beloon trouwe klanten

Meestal zijn het de nieuwe klanten die beloond worden door bedrijven. Maar draai het eens om en bedenk op welke manier je de trouwe klanten zou kunnen belonen voor hun trouw. Op die manier voelt de klant zich gewaardeerd, vertelt het door en bouw je een relatie verder uit.

Weet wie je loyale klanten zijn

De 80/20 regel geldt voor alle bedrijven. Sterker nog: heel vaak is het slechts 5% van de klanten die goed is voor 80% van de omzet. De uitdaging van bedrijven is om deze mensen bijna persoonlijk te leren kennen.